Bez kategoriiZdrowie

Co to jest dialektyczna terapia behawioralna (DBT)?

By 12 marca 2020 16 października, 2020 No Comments

Dialectical Behaviour Therapy (DBT) to terapia zachowań poznawczych, która łączy teorię i metody zachowań poznawczych z wschodnimi zasadami i praktykami medytacyjnymi. Dialektyczna terapia behawioralna została opracowana przez psychologa Marsha Linehan.

Kto korzysta ze szkolenia umiejętności DBT?

DBT może być pomocny w zaburzeniach osobowości z pogranicza, nadużywaniu narkotyków, samookaleczaniu, bulimii i upijaniu się, zaburzeniach afektywnych dwubiegunowych i depresji.

Trening umiejętności dialektycznej terapii behawioralnej

Zazwyczaj DBT obejmuje połączenie treningu umiejętności grupowych i indywidualnej psychoterapii. Istnieją cztery główne typy umiejętności, które są kluczowe dla DBT.

Techniki uważności

Uważność jest kamieniem węgielnym DBT. Uważność to otwarta, akceptująca, pozbawiona osądu świadomość. Pomaga jednostkom akceptować i tolerować silne emocje. Dlatego uważność uważana jest za „podstawową kompetencję”, ponieważ ważne jest, aby skutecznie wdrażać inne umiejętności DBT. Jeśli jesteś uważny, obserwuj swoje zachowanie, emocje i myśli z zewnątrz bez oceniania i etykietowania.

Cele uczenia umiejętności uważności w dialektycznej terapii behawioralnej są następujące:

  • Oglądaj całkowicie bez osądu
  • Opisz bez osądów
  • Udział w zajęciach z pełnym skupieniem

Tolerancja awaryjna

Zdolność tolerancji na cierpienie to umiejętność akceptowania i tolerowania bolesnych zdarzeń i emocji, gdy nie ma sposobu na rozwiązanie problemu lub pozbycie się stresującej sytuacji.

Ludzie z niską tolerancją wysiłku są autodestrukcyjni, aby uniknąć silnego bólu emocjonalnego. Zachowania autodestrukcyjne niszczą siebie, rodzinę i powodują długotrwałe kryzysy emocjonalne. Zachowania autodestrukcyjne dzielą się na trzy kategorie:

1. Samookaleczenie.
2. Nadużywanie narkotyków.
3. Samobójstwo.

Istnieją cztery kategorie umiejętności tolerancji ćwiczeń w dialektycznej terapii behawioralnej:

1. Rozproszenie uwagi.
2. Kojący.
3. Popraw moment.
4. Skoncentruj się na zaletach i wadach.

Umiejętności tolerancji na stres pomagają ludziom tolerować stresujące sytuacje i radzić sobie z trudnymi stanami emocjonalnymi bez stosowania zachowań autodestrukcyjnych.

Regulacja emocji

Osoby z zaburzeniem osobowości typu borderline, zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym i samobójstwem cierpią z powodu niekontrolowanych emocji, takich jak depresja, manii, gniewu i lęku. Kiedy uczymy się regulować emocje, możemy nimi zarządzać, zamiast nimi zarządzać.

Umiejętności regulacji emocji składają się z trzech faz:

  1. Zrozum, co czujesz
  2. Zmniejsz swoją podatność
  3. Zmniejszyć cierpienie emocjonalne.

Skuteczność interpersonalna

Nasze interakcje z innymi ludźmi mogą powodować stres. Stres może również prowadzić do zachowań autodestrukcyjnych. Z drugiej strony nasze relacje są skutecznymi narzędziami radzenia sobie ze stresem. Interpersonalne wzorce odpowiedzi nauczane w dialektycznej terapii behawioralnej obejmują skuteczne strategie pytania o to, czego chcesz.

DBT pomaga ludziom poprawiać ich relacje i skuteczniej zarządzać konfliktami.

[ff id=”6″]